Wikia

Rudolf Marinus Neyt

Rudolf Marinus Neyt (14 april 1703 - 27 juni 1743) was een Libertaans militair officier. Hij was een zoon van Marinus Neyt en prinses Marilène van Libertas.

BiografieEdit

BaronEdit

Rudolf Marinus stamde van Koning Alexander I op twee verschillende wijzen af. In 1735 werd hij baron Neyt, maar door koninklijk besluit werd dit in 1741 in Graaf van Hendrikstad gewijzigd. Zijn oom Antoon erfde de titel bij Rudolf Marinus' dood in 1743.

Militaire carrièreEdit

Neyt was aanvoerder van de Libertaanse troepen in de slag bij Dettingen. De slag maakte deel uit van de Oostenrijkse Successieoorlog waarin Libertas keizerin Maria Theresia van Oostenrijk in haar oorlog om de Oostenrijkse kiezerskroon steunde. Hoewel de Britten onder leiding van hun koning de Fransen versloegen, kwam Rudolf Marinus Neyt, leider van de 3.000 Libertaanse soldaten in actie, om het leven. Zijn lichaam werd na de strijd naar Wikistad overgebracht.

Persoonlijk levenEdit

Hij was getrouwd met zijn nicht Alexandra Neyt. Ze hadden twee dochters:

  • Elisabeth Maria (1742-1793)
  • Christina Maria (1743-1812)

George II van Groot-Brittannië nam zijn oudste dochter Elisabeth mee naar het Britse hof. Nadien verbleef ze in Denemarken bij prinses Louise, maar pas in 1784 keerde ze terug naar Libertas. Ze was niet gehuwd.

Rudolf Marinus' oom Antoon Neyt adopteerde zijn jongste dochter Christina. Ze werd later een minnares van Koning Robert IV. In 1771 stuurde Roberts vrouw Isabella van Cordóba haar van het koninklijke hof weg. Ze huwde nadien de Spaanse edelman Luis Pérez de Velasco, die later als eerste minister onder Alexander III diende.