Wikia

Gerard Dekhuis

Gerard Dekhuis in 2013 op een persconferentie.

Gerard Daniel Dekhuis (12 september 1969) is een Libertaans voetbaltrainer en voormalig voetballer. Hij is de huidige trainer van de Grijzestad Strijders in Brunant. Daarvoor trainde hij FC Skeend, FC Willemstad en AS Cettatie. Als speler was hij actief bij FC Civitesse en FC Skeend. Dekhuis was tevens een Libertaans international.

CarrièreEdit

SpelerEdit

FC CivitesseEdit

Na zijn korte jeugdcarrière bij de Libertaanse voetbalclub FC Civitesse kreeg de jonge middenvelder in 1990 Dekhuis een kans om voor het eerste elftal uit te blinken. In de Eerste Divisie kon Dekhuis enkele keren een doelpunt maken en tegen rivaal FC Libertaneza maakte hij in 1994 zelfs een hattrick. De fans van Civitesse hielden van Gerard Dekhuis en hij raakte ook enorm populair bij de fans van het nationale elftal. Vanaf 1994 stond Gerard Dekhuis dan ook vaak in de basis van de nationale ploeg. In juli 1995 werd bekendgemaakt dat Dekhuis Civitesse zou verlaten.

FC SkeendEdit

Vanaf augustus 1995 speelde de ondertussen ervaren middenvelder uit Civitas Libertas voor FC Skeend in Oost-Libertas. Hier was hij minder bekend bij de supporters aangezien hij weinig mocht spelen. Dekhuis deed volgens de lokale kranten ook niet zijn best om Skeend te laten winnen. Hij speelde bij Skeend met opkomend talent Marco Van Marwijk, maar het team degradeerde naar de Tweede Divisie. In de Eerste Divisie speelde Dekhuis matig en kon hij er af en toe een doelpunt maken. Zijn laatste wedstrijd voor FC Skeend speelde Gerard Dekhuis in 2005.

Nationaal elftalEdit

Voor het Libertaans voetbalelftal speelde hij vanaf 1994. Daarvoor mocht Dekhuis spelen voor de nationale jeugdteams. In totaal maakte hij 89 interlands voor Libertas en daarin kon hij 26 keer een doelpunt maken, waaronder een hattrick tegen Brunant in 1995. Dekhuis was ook gedurende achttien interlands de aanvoerder van het nationale elftal. Met negen doelpunten op het World Football Championship 2002 werd hij topschutter van dit tornooi. Op 32-jarige leeftijd werd hij de oudste topschutter in de geschiedenis van de WFC.

TrainerEdit

Na zijn actieve spelerscarrière werkte Dekhuis onder meer als analist voor NLS.

Van januari 2010 tot december 2012 was Gerard Dekhuis actief als trainer van FC Skeend, de club waar hij zijn laatste wedstrijd speelde. Met Skeend won hij de Beker van Libertas in 2010.

In januari 2013 werd geheel onverwacht bekendgemaakt dat Dekhuis naar de Brunanter club FC Willemstad verhuisde.

Op 19 augustus 2014 werd bekendgemaakt dat hij de nieuwe trainer van AS Cettatie uit Cettatie zou worden. Onder hem trok de club spelers zoals Felix Brunner, Andy Martins, Nick Forrest en James Giggs aan. Aangezien Cettatie niet over een eigen voetbalcompetitie beschikt, speelt AS Cettatie in de nationale competitie van Frankrijk.

In de zomer van 2017 verhuisde hij naar de Grijzestad Strijders in Brunant. Hij verving er trainerslegende Roberto Bracciale.

Persoonlijk levenEdit

Gerard Dekhuis werd geboren op 12 september in 1969 als rooms-katholiek, maar liet zich in 2009 ontdopen en werd een jood.