Wikia

Eric Verkamp

Eric Johan Verkamp (17 augustus 1961) is een Libertaans voetbaltrainer en voormalig voetballer. Hij is de huidige trainer van AS Cettatie in Cettatie, waar hij sinds 2017 aan de slag is. Hij wordt gezien als een van de meest succesvolle trainers binnen de WNFA. Als speler kende Verkamp minder successen waardoor hij op vroege leeftijd als trainer begon.

BiografieEdit

SpelerEdit

Verkamp begon zijn voetbalcarrière in 1980 bij FC Hendrikstad en wist zich er al snel tot basisspeler te promoveren. Hij speelde als middenvelder en wist met lange passes, regelmatig een doelpunt te scoren en goede balcontrole als speler indruk te maken. Hij bleef tot 1984 bij de club in de Eerste Divisie en tekende een nieuw contract bij FC Muntegu. Hier wist hij minder goed te presteren, maar wel de nationale competitie in 1986-87 en 1987-88 te winnen. Verkamp vormde er een uitstekend team met Mario Clayens, Simon Verwest en Simão Assunção. Nadien kreeg hij last van zware blessures en werd hij regelmatig naar de bank verwezen. Verkamp was tussen 1983 en 1988 ook Libertaans international.

Verkamp maakte in januari 1989 de overstap naar Lovia. Hij begon een nieuwe carrière bij de Newhaven Rockets en met de Engelsman Alan Denley vormde hij een uitstekend duo. Hun team won dat jaar de LFA Supercup. Verkamp zou in 1994 de Masters Cup winnen, een prijs voor de beste voetballer in de competitie. Na nog twee andere titels met de club verliet hij de Rockets in 1998. Verkamp trok naar de Sheckin Lads waar ook doelman David Grantham te zien was. Hij werd kapitein van de ploeg en werd eveneens speler-trainer vanaf 2000.

TrainerEdit

In 2001 stopte Eric definitief met spelen en werd hij hoofdtrainer van de Sheckin Lads. In 2002 zou hij andermaal, ditmaal als coach, de titel in Lovia grijpen. Verkamp werd in 2004 als trainer van zijn voormalige club de Newhaven Rockets aangesteld. In 2005 won hij verrassend hun trainer de finale van de WNFA Leaders League 2004-05 tegen Cerques CF uit Traspes.

In het voorjaar van 2006 werd hij opvallend de nieuwe trainer van het Libertaans voetbalelftal. Zijn terugkeer naar zijn thuisland was veeleer onverwacht. Hij volgde Mario Clayens op die wegens slechte resultaten werd ontslagen. Verkamp wist de basis te leggen voor een nieuwe generatie, maar dit lukte niet helemaal. Hij werd eind 2007 ontslagen vanwege slechte resultaten.

Bij de oprichting van de Libertan League werd Verkamp trainer van FC Libertaneza met wie hij, andermaal zeer verrassend, de titel in 2008 greep. Hij werd nadien tot Beste Trainer verkozen. Het jaar daarop wist de club echter niet hetzelfde succes te behalen. Hij bleef wel tot eind 2009 aangesteld als trainer van Libertaneza.

Verkamp werd opnieuw aangesteld als trainer van het Libertaans nationaal team. Op het WFC 2010 behaalde hij met Libertas de derde plaats. Hij bleef hoofdtrainer van Libertas tot eind 2011.

In 2012 werd hij coach van het Loviaans voetbalelftal en behaalde een vierde plaats in de WFC 2012. Na ietwat tegenliggende resultaten het jaar daarop nam hij ontslag.

Van 2014 tot 2017 trainde hij het zeer talentvolle en jonge Cettatiaans voetbalelftal.

In 2017 maakte hij de overstap naar AS Cettatie, de enige professionele voetbalclub uit Cettatie, die in de Franse competitie speelt. Hij volgde er een andere Libertaan, Gerard Dekhuis, op.