Wikia

Anna Van Draak 1

Anna Luisa Carolina Van Draak (30 juni 1902 - 24 december 1981) was een lid van de Libertaanse adel. Ze was de jongste dochter van Rubeus Van Draak, de troonpretendent van het Koninkrijk Libertas, en Luisa Maria van Bourbon-Parma, een Italiaanse prinses. Door haar huwelijk werd ze in 1954 ook Koningin van Cettatie.

BiografieEdit

LibertasEdit

Anna Van Draak werd ongeveer 50 jaar na de afschaffing van de monarchie in Libertas geboren. Ze werd aangesproken als prinses, maar deze titel bezat ze echter niet. Haar moeder, Luisa Maria van Bourbon-Parma, was een Italiaanse prinses uit Parma, maar zij schonk niet veel aandacht aan haar jongste dochter aangezien ze altijd bezig was met Anna's oudere zus Henriëtta en haar broers Ferdinand en Robert.

De jonge dame groeide op in Le Palace in Muntegu en zag haar vader sterven in 1913. Ze was altijd haar vaders lievelingskind geweest en beloofde na haar vaders dood een ideale man te zoeken. Anna zou met de latere Leopold III van België trouwen, maar haar moeder kreeg de huwelijkskwestie niet geregeld.

CettatieEdit

Anna Van Draak 2

Anna Van Draak als prinses van Cettatie.

In de jaren '20 van de 20e eeuw ging Anna Van Draak naar feestjes en bijeenkomsten in Frankrijk. Ze verbleef even in Biarritz en trok ook door naar Monaco en Cettatie. In Cettatie leerde ze in 1939 prins Jean-Louis van Cettatie kennen en de twee hadden een korte relatie. Hoewel Anna bijna twintig jaar ouder was dan de prins van Cettatie, trouwden ze in 1946. Anna's moeder Luisa Maria was tegen dit huwelijk en het was pas na haar overlijden dat Anna en Jean-Louis konden trouwen met de toestemming van Jean-Louis' vader Jean II.

Enkele jaren later, in 1949, later werd een zoon, Henri, geboren. In 1953 volgde een tweede zoon, Martin. Het jaar daarop werden haar man gekroond tot Koning van Cettatie en Anna tot koningin. In 1970 zag ze haar zoon Henri trouwen met de Italiaanse actrice Vittoria Pieretti. Ook maakte ze de geboorten van haar kleinkinderen Jean-Louis (1971) en Anne-Marie (1975) mee.

In Cettatie werd Anna al snel een echte beroemdheid. Ze staat bekend voor haar inzet op vlak van onderwijs en cultuur in het kleine landje. Op haar aanvraag werd zo de Koninklijke Kunstcollectie voor het publiek geopend. Ze was ook goed bevriend met zangeres Mimi Darlan.

Na haar huwelijk met Jean-Louis keerde Anna slechts enkele keren terug naar Libertas. Haar boers en zussen waren reeds lange tijd overleden en met de kinderen van haar broer Robert had Anna geen goede contacten. Anna zou in 1981 overlijden aan de gevolgen van kanker en haar man Jean-Louis zou in 1991 sterven. Als gevolg zou hun oudste zoon Henri de troon bestijgen.