Wikia

Alexandrine Anna Sophie van Baden (2 oktober 1862 - 14 januari 1915) was een Prinses van Baden die enkele jaren van haar leven Libertas doorbracht. Ze stond als comtesse de Villecroze bekend.

BiografieEdit

Prinses Alexandrine was de enige dochter en het jongste kind van prins Karl van Baden en prinses Anna van Libertas. Ze groeide op in Karlsruhe waar haar oom Friedrich I groothertog was. Ze werd vernoemd naar haar oudere zus Alexandrine, die enkele maanden voor haar geboorte overleed.

In 1875 overleed haar vader en keerde haar moeder terug naar Wikistad, Libertas. Alexandrine verhuisde mee terwijl haar oudere broer Leopold in Baden bleef. In 1884 huwde ze met graaf Louis de Goyon, een Frans edelman die in Cettatie woonde. Hij was advocaat en persoonlijk adviseur van de koninklijke familie. Door dit huwelijk werd ze de gravin van Villecroze. Ze kregen drie kinderen:

  • Joséphine (1885-1940)
  • Charlotte (1890-1963)
  • Antoine (1892-1916)

Haar oudste dochter Joséphine huwde met Koning Jean II van Cettatie en is een voorouder van de huidige koninklijke families van zowel Cettatie als Kemburg. Haar jongste dochter Charlotte huwde met de Cettatiaanse politicus Pierre Mendes en werd vader van Jules-Armand Mendes, die beide prominente politici in Cettatie werden. Alexandrines zoon Antoine vocht mee in de Eerste Wereldoorlog en stierf tijdens de slag bij Verdun.

Alexandrine overleed in 1915 en ligt in het graf van de familie Goyon op de begraafplaats van Cettatie begraven.

Beginnetje
Dit artikel is een beginnetje. U wordt uitgenodigd om dit artikel te bewerken en iets aan dit artikel toe te voegen.
Info